Villars mester csokoládéja
A Villars csokoládé több, mint 100 éve van jelen Svájcban, a gyárat 1901. május 22-én Mr. William Kaiser alapította Fribourgban, amely alig pár kilométerre található a csokoládé nevét adó várostól. Az alapító meglehetősen fiatal, még csak alig 28 éves volt, mégis ráérzett arra, hogy mire van szüksége a piacnak, így meglehetősen gyorsan jelentős sikereket ért el. Ennek egyik alapeleme a folyamatos, magas minőség volt, aminek köszönhetően már három év múlva elkezdhetett tovább terjeszkedni a cég. Az ismertséghez persze szükség van egy találó jelképre is, ezzel sem maradtak sokáig adósok, 1930-ban jelent meg először a barátságos svájci tehénke a csomagoláson, mint a minőségi csokoládé és tej jelképe. Bár azóta a csomagolás megváltozott, de azért érdemes megnézni a képen látható állatot, nem holmi egyszerű boci fényképéről van szó (és nem is idétlen színekre géntenyésztett mutánsokról), hanem betűkből áll. Ez a kép a képben dolog már a Toblerone esetén is bevált, itt is kimondottan ötletes a V fejű, I nyakú, LL lábú, A törzsű, R lábú és farú, majd pedig S kurta farkú tehén.
A logo mellett a termékekre sem lehetett panasz, a cég sikertörténetét főként annak köszönheti, hogy ezek a klasszikus svájci csokoládégyártás hagyományait őrzik magukban a mai napig. Az első nagy siker 1935-re vezethető vissza, amikor Mr. Kaiser feltalálta az első likőrrel töltött táblás csokoládét, a Larmes de Kirsch-t, ami egy speciális gyümölcsös (meggyes) brandyvel töltött csokoládét jelentett. Természetesen nagy sikere volt, akkoriban még nem volt elterjedt a csokoládé különféle alkoholokkal való megtöltése. Azonban nem álltak meg a fejlesztésben, Kaiser úr mindenáron a tökéletességre törekedett. Mindezt odáig tudta fokozni, hogy már nem elégedett meg a beszállítók által szolgáltatott alapanyagokal, ő maga szerette volna a kakaóbab pörkölését is elvégezni. Ennek érdekében még ugyanebben az évben egy kávépörkölő gépet is megvásárolt, ezáltal is javítva a minőséget.
1969-ben már a Villars márka is ugyanolyan ismert és elismert csokoládé volt Svájcban, mint a Lindt vagy a Toblerone... Az ebben az időszakban gyakori cégösszevonásokból szerencsére a jó oldalon vett részt, így a későbbiekben is megmaradhatott függetlenként, sőt, néhány kisebb csokoládégyárat is átvett. Így egyesült például a Perrier SA, Chavannes céggel, amelynek eredményeképpen megszerezte a híres "Têtes au Choco" (csokoládéfejek) termék gyártásának és forgalmazásának jogát. Ezekkel hosszú évekig vezető volt a svájci piacon, és bár 23 év múlva "Têtes de nègre" (négerfejek) névre keresztelte át a terméket, a hozzávalók mit sem változtak. Ezt a kis habos édességet a '80-as években hazánkban is gyártották, és itthon is nagy sikereket ért el. Hogy nem ismerős a termék neve? És ha azt mondom helyette, hogy "négercsók"? Naugye.
Irány az exkluzívitás
A későbbiekben ők sem kerülhették el a legtöbb gyár végzetét, 1995-ben megvásárolta őket a "Bongrain" csoport. Szerencsére a márka nem tűnt el, a mai napig elérhető, bár egy kicsit megváltozott. Az új tulajdonos inkább arra fókuszált, hogy egy teljesen új imidzset adjon a cégnek, ezért megváltoztatták a logót, megpróbálták méginkább emelni a minőségi mércét, és persze új termékeket, dekorációkat készítettek. Megváltozott a frappáns boci logó is, a kor szellemének, és az új tervezett piaci pozíciónak megfelelően egy exkluzívabb, bár kevésbé eredeti csomagolást kaptak a termékek. A tehén helyett egy virág jelent meg a csomagoláson (ami valószínűleg a cég specialitásai között kiemelkedő helyen szereplő havasi gyopár akar lenni).
Az üzleti sikerek mellett a szakmai sikerek is elérték őket, a "Petit Perrier"-nek, azaz a kis svácji csokoládéhabnak köszönhetően megszerzik az első díjat, a Svájci Marketing Trófeát 2001-ben (gondoltuk volna, hogy a négercsók egy kis módosítással idáig juthat?). Ideje volt egy saját kis üzletet is nyitni, amire mi sem lehetne jobb hely, mint maga a csokoládégyár. Ennek szívében, meleg és kellemes környezetben nyílt meg 2003 októberében a Villars csokoládé bolt és kávézó.
A cég az élet számos más területén is sikereket tudhat magáénak, ezek közül kiemelkedik a 2004-ben a megnyert legszociálisabb cégeknek járó elismerés a húsznál több főt foglalkoztató cégek között. Bár nem valamilyen hatalmas nemzetközi díjról beszélünk, csak a fribourgi tartománytól kapta, mégis ez formálisan azt jelképezi, hogy a cég fontos szerepet tölt be a régióban, és nem csak a gazdasági, hanem a szociális, környzetvédelmi és kulturális szektorokban is. Ennek megünneplésére a Villars még ebben az évben speciális kollekcióval lepte meg a svájci csokoládé szerelmeseit. Négy gyűjthető fémdobozt adtak ki, amelyeken a több mint száz évvel ezelőtt készült Villars plakátok láthatók. Mai szemmel nézve ezek a rajzok persze már kissé idejétmúltnak tűnnek, de a cég rajongói számára biztosan nagy becsben tartandó ritkaságszámba mennek (hazánkban is lehetett találkozni a dobozokkal, úgyhogy lehet, hogy többen már kezükben is foghatták ezeket valamelyik csokoládéboltban).
Az utóbbi évek újdonságai
A sikertörténetnek itt még messze sincs vége, ugyanis 2006-ban a Villars egy nagyot mert álmodni, és elindította a havasi gyopár kivonatos likőrrel töltött gruyèrei (ez Svájc leghíresebb tejtermelő régiójának a neve) tejből készült tejcsokoládéját. A Larmes d’Edelweiss egy új, egyedi ízvilággal lepi meg az ínyenceket. Az ízletes likőr könnyed fűszeres ízzel rendelkezik, amiben megjelenik a méz és a gesztenye aromája is. Ugyanebben az évben újabb szakmai sikert is elkönyvelhettek, ugyanis az általuk készített ropogós kávészemekkel ízesített étcsokoládé aranyérmet nyert a francia "Cuisine et Vins de France" magazin versenyén az édesipari termékek és desszertek kategóriában. Ha valaki már kóstolta ezt a csokoládét, akkor azonnal beláthatja, hogy bundáról szó sem lehet, tényleg nagyon jól sikerült, a Villars termékei közül ez a kedvencem. Bár az ét változatot már nem tudtam beszerezni, de a tejes verzióról hamarosan egy teljes postban olvashattok.
A jól megérdemelt sikereket követték a további likőrös csokoládék, ezzel a cég tovább haladt az alapítója által kidolgozott úton. Egy év múlva újabb csokoládékat dobtak piacra Európa-szerte, most már találkozhatunk szilvapálinkás étcsokoládéval és birsalma pálinkás tejcsokoládéval is. Ízükre sem lehet panasz, de az mindenestre biztos, hogy megérdemlik a különlegesség titulust. Ha nyitott szemmel járunk, akkor ezekkel a finomságokkal gyakran találkozhatunk a hipermarketek polcain is, sőt, épp mostanában elég nagy akciókba is belefuthatunk.
2007 egy újabb ünnepi alkalmat jelent a cég számára, ugyanis Fribourg város fennállásának 850. évfordulójára egy új terméket mutathatnak be, egy új fémdobozos csokoládét. Persze nem a Villarsról lenne szó, ha egy évben beérné egy ilyen egyszerű húzással, így tovább bővítették a kínálatot: kézműves pralinékat dobtak a piacra, és hogy ebben az évben is biztos legyen a siker, a jó bevált gruyère tejből készülnek ezek is.
2008-ban persze ismét találtak valami különleges alkalmat, jelen esetben nem városhoz, vagy tartományhoz, hanem magához az országhoz kapcsolódik az ünnep. Az előző évhez hasonlóan ismét egy fémdobozt mutattak be, amely a svájci szövetségi parlement előtt tiszteleg. A csomagolás a különféle svájci tartományok címereit mutatja be.
2009-ben megtört a sorozat, valószínűleg nem találtak semmilyen említésreméltó ceremóniát. Így kénytelenek voltak egyszerűen csak a fogyasztók számára kedveskedni valamivel, így bevezetésre került az új svájci csokoládépor.